Hoe het is begonnen
Al vroeg in mijn jeugd ben ik kermis liefhebber geworden. Ik ben in Groningen geboren en in die tijd – ik heb het over de vijftiger jaren – was dat een echte kermisstad. De Meikermis was een van de grootste kermissen in Nederland. Daarnaast was de stad de overwinteringplaats van vele kermisfamilies.
Een van de kleinere kermissen in Groningen was die op Bevrijdingsdag in de wijk ‘De Hoogte’. Deze kermis werd georganiseerd door de speeltijdvereniging en vanuit huis had ik goed zicht op het kermisterrein. Al zeker een week van te voren keek ik elke dag of de eerste kermiswagens al waren gearriveerd. Zodra die er waren was ik daar niet meer weg te slaan. Het mooiste moment was wanneer er werd begonnen met de opbouw van de attracties. Daar is mijn liefde voor kermis ontstaan. Niet omdat ik graag mocht draaien en zwieren op de kermis, maar vanwege de indrukwekkende, kleurrijke kermiswagens – veelal oude legertrucks – en de opbouw en hoe alles in elkaar werd gezet.
In die tijd heb ik ook met Lego menige kermis op- en afgebouwd en getransporteerd. Later heb ik een paar kermiswagens gebouwd van hout. Dat is waarschijnlijk in schaal 1:25 geweest (weet trouwens niet meer waar die gebleven zijn).
In mijn middelbare school tijd heb ik regelmatig meegeholpen met het opbouwen van kermisattracties in ruil voor een paar gratis ritjes. Zelf bouwen was er toen niet meer bij, maar de belangstelling voor kermistransport en logistiek bleef. Helaas dacht je er in die tijd niet aan om foto’s te maken; heb daar nog vaak spijt van gehad.
Daarna volgde een lange periode waarin er weinig ruimte was voor kermis en kermiswagens. Pas toen we met de kinderen kermissen gingen bezoeken begon het opnieuw te kriebelen.
Mijn huidige hobby is feitelijk echt begonnen in 1995 toen ik tijdens een vakantie in Engeland een Bedford Pantechnicon van de Circus Chipperfield serie van Corgi heb gekocht. Dat was het begin van een uitgebreide verzameling circusvoertuigen van Corgi, Solido, Verem etc. die in de jaren daarna werd uitgebreid met kitjes van onder meer Minicirque.
Kermisvoertuigen schaal 1:87
Overstap naar schaal 1:50
In mijn streven naar perfectie had ik behoefte aan meer documentatie, want ik wil miniaturen bouwen van vooral Nederlandse kermisvoertuigen met alle details, op de juiste schaal en in de juiste kleur. Naast eigen foto’s en fotomateriaal uit boeken over kermis (ik heb inmiddels een aardige verzameling) bood internet uitkomst. Er is een toenemend aanbod van fotomateriaal op specifieke websites en blogs zoals “www.Themepark.nl” en “www.historisch-kermistransport.nl”, maar ook de gedigitaliseerde archieven van gemeenten bieden een schat aan fotomateriaal. Ik heb inmiddels – puur voor eigen gebruik – een database van ca. 40.000 foto’s van kermisvoertuigen aangelegd. Het groeit met de dag.
Ook mijn techniek heeft zich ontwikkeld. Zo heb ik de eerste modellen met de hand beschilderd. Daarna ben ik overgestapt op een airbrush en tegenwoordig spuit ik uitsluitend met MOTIP autolak. Details werk ik af met de hand met Enamel verf van Humbrol of Revell.
Teksten, logo’s, afbeeldingen etc. op de kermisvoertuigen zijn niet te koop en daarom maak ik ze met Powerpoint en Word en print ze op decalpapier. Uiteraard moet het lettertype overeenkomen met de werkelijkheid.
Een van de laatste ontwikkelingen is het maken van repeterende onderdelen van giethars. Het origineel, de zg. master maak ik van styreen. Van de master maak ik een mal van siliconenrubber en vervolgens kan ik daaruit met giethars (resin) kopieën produceren. Nu zijn dat nog kleine onderdelen zoals de gondels van een Breakdance of de vloerplaten van een Autoscooter, maar in de toekomst wellicht ook daken, wanden en chassis van woonwagens.
Om deze hobby een beetje beheersbaar te houden heb ik me voorgenomen me te concentreren op Nederlandse kermisvoertuigen schaal 1:50 uit de periode 1960 tot 2000. Voor bijzondere voertuigen of wagens wil ik een uitzondering maken. De lijst van modellen die ik wil bouwen is nog lang …….
Het bouwen van miniatuur kermisvoertuigen, het onderzoek wat hier aan vooraf gaat en het voortdurend streven naar verbeterde en gedetailleerde bouwtechnieken is mijn hobby. Dit geeft mij voldoening en ontspanning naast (in het verleden) een drukke baan. Ik denk dat ik hiermee nog vele jaren vooruit kan.